منو1
Untitled

1398/10/7 شنبه گفتگو با کتابدار کتابخانه عمومی قائمیه اشکنان؛ مسیر روشن فردای کودکان از کتابخانه‌ها می‌گذرد حسین قاسمی با اشاره به اینکه اعضای کودک و نوجوان کتابخانه نیز همانند فرزندان کتابدار هستند، بر لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی برای این گروه سنی و آموزش نکاتی که در آینده بتواند برای آنها ماندگار و مفید باشد تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، حسین قاسمی کتابدار کتابخانه عمومی قائمیه شهر اشکنانِ شهرستان لامرد در استان فارس در گفتگو پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مصائب کتابداری در سال های اخیر از «ابتکار» و «خلاقیت» به عنوان دو اهرم کمکی در کتابخانه‌ها نام برد و عنوان کرد: روال کاری در کتابخانه‌ها تقریباً مشخص و ثابت است؛ با این حال کتابداری موفق‌تر است که این روند را از حالت یکنواختی خارج کند.

وی افزود: در سال های اخیر به دلیل مشغله‌های فکری، کاری و برخی از فشارهای اقتصادی میل به مطالعه کمی کاهش یافته و در سبد فرهنگی بسیاری از خانوارها کتاب کمرنگ‌ شده است. در چنین احوالاتی بهره گرفتن از خلاقیت و ابتکار بهترین و مؤثرترین شیوه در ترغیب گروه‌های سنی کودک و نوجوان به کتابخانه است. در واقع رساندن عضو و کتاب به یکدیگر از بهترین مسیر، یکی از نکات محوری در روال کاری یک کتابدار است.

قاسمی با تشریح ایده شکل‌گیری سلسله جلسات «قصه‌های شنیدنی دایی امید» گفت: چند سال پیش و بعد از دعوت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از مصطفی رحماندوست و برگزاری سلسله جلسات «قصه‌گویی» تصمیم گرفتم که برنامه‌ای ثابت با محوریت قصه گویی در کتابخانه برگزار کنم. نتیجه این شد که ویژه‌برنامه‌ای به نام «قصه‌های شنیدنی دایی امید» را عصرهای چهارشنبه به صورت مستمر برگزار کردم؛ برنامه‌ای که از ۷ نفر شروع و به ۷۰ نفر رسید. با اسم مستعار دایی امید گرداننده این جلسات قصه‌گویی هستم و به دلیل استقبال و بازخوردهای بسیار مثبتی که از این جلسات در طول این مدت ایجاد شد، برگزاری این برنامه همچنان ادامه یافته و ما شاهد ارتقای عضویت کودکان و رونق گرفتن بخش امکانت کتاب‌های داستانی کودک بوده‌ایم.

کتابدار کتابخانه عمومی قائمیه اشکنان با تأکید بر اهمیت و تأثیر قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: بسیاری از روابط اجتماعی و اصول زندگی را می‌توان در قالب قصه و در لابه‌لای داستان‌ها برای کودکان بیان کرد. شاید به دلیل محدودیت‌های سنی آنها نتوان برخی از مفاهیم و اصول را به صورت مستقیم به کودکان گفت اما از طریق قصه‌گویی به راحتی می‌توان این خلأ را جبران کرد.

وی با یادآوری مهم‌ترین نکته در مواجهه با گروه‌های سنی کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: در مواجهه با کودکان و نوجوانانی که به کتابخانه می‌آیند باید این نکته کلیدی را مفروض داشت که آنها نیز همانند فرزندان ما هستند و باید برای آنها و آینده‌شان بهترین برنامه‌ریزی فرهنگی را انجام دهیم. باید چیزهایی به آنها آموزش دهیم که همیشه در نزدشان ماندگار باشد و در گوشه‌ای از فردای‌ آنها فایده‌ای کاربردی داشته باشد.

قاسمی اضافه کرد: کتابدار باید حسی همدلانه با اعضای کودک و نوجوان داشته باشد تا بهتر بتواند حضور و ماندگاری کتاب را در زندگی حال و آینده آنها تضمین کند و خاطره‌ای بسامان و فراموش‌نشدنی از کتاب، کتابخانه و کتابدار در خاطره او ثبت و ضبط کند.

این کتابدار در پایان با اشاره به نقش کلیدی کتابداران در مسیر زندگی اعضای کودک، عنوان کرد: باید مسئولانه با اعضای کودک برخورد کرد و متوجه نقش تاریخی که می‌توان در زندگی آنها ایفا کرد بود. انتخاب بهترین راه برای درگیر کردن آنها با کتاب و اساساً فرهنگ بهترین امر به معروفی است که یک کتابدار می‌تواند در پیش‌راه این گروه سنی بگذارد. شیوه‌ای که می‌تواند باعث گسترش و ارتقای کتاب در سطحی وسیع‌تر به نام کشور شود.

بيشتر
نسخه قابل چاپ
 
تعداد بازديد اين صفحه: 70